Loading Laddar...
 

Halka/Garegelektion/Omkörningsövning

Vad ingår när vi är på halkbanan med Davidsons Trafikskola?

  1. Vi börjar i garaget med en total genomgång av HELA säkerhetskontrollen inför din uppkörning. Varje elev får därefter ansvara över och redovisa  sitt eget "säkerhetsområde".
  2. Tur och retur från Växjö kör vi ju ca fem mil och eleverna turas om att övningsköra hela sträckan. Problematiken med rusningstrafik, mörker, gryning och viltfaran diskuterar vi och får exempel på på ditvägen. På hemvägen ges eleverna möjlighet att visa vad dagen gett dom.
  3. Tre timmars effektiv halkbaneutbildning, både teoretiskt och praktiskt. Praktiken sker med SKIDCAR bilar där vi kan simulera halka både vid acceleration, vid kurvtagning och vid bromsning. Under mycket realistiska former så tränar vi på kraftig inbromsning och undanmanöver för t.ex. älg/vildsvin i hög fart. Vi provar på att känna i verkligheten hur det känns att ha för dåliga bakdäck. Vi högfartsbromsar med olika underlag(strävt/halt). Stor vikt läggs vid de diskussioner som blir mellan läraren och eleverna om risker och möjligheter vid halt väglag. Innan vi avslutar halkan så ges samtliga elever möjlighet att köra en "halkslinga" där målet är att INTE få sladd.
  4. Din lärare och en extrabil från halkbanan kommer att demonstrera krockhastigheten vid landsvägskörning och för kort avstånd till framförvarande.
  5. Direkt efter den praktiska delen av halkan så genomför vi en omkörningsövning. Läraren demonstrerar flera omkörningar, både sk. flygande omkörningar och accelererande omkörningar. Därefter får eleverna prova bägge varianterna. Den bilen som vi kör om är Halkbanans brandbil så den är ju lite större och skymmer vår sikt så att det krävs planering för att kunna köra om på ett säkert sätt.
  6. Under din utbildning på halkbanan kommer du också att få prova på både "vältbilen" och "krocksläden". Du ges då inblick i de säkerhetssystem som finns i moderna bilar och hur du skall kunna ta dig ur en bil som hamnat uppochner.
  7. Rätt däck efter väder!!!  Vi diskuterar vilka däck just du behöver och går även igenom hur ett hjulbyte går till.
  8. Självklart så besöker vi en bensinmack där letar vi upp servicestationen och kontrollerar lufttrycket i däcken och pumpar om det behövs. Spolarvätska fylls på med rätt koncentrationen efter väderlek, bilen skall tankas och vi går igenom de olika bränsle som finns och risker med att tanka fel bränsle. Bensin och E85 är blandbara med varandra, I dieseltanken skall det enbart vara diesel.