Mc-riskutb. del 1

Davidsons trafikskola

Mc-riskutb. del 1

(e-handel, för bokning)

Hur går riskutbildningen till och varför finns den?

Riskutbildningen är en obligatorisk utbildning som ska genomföras av den som ska ta körkort för behörigheterna A, A1. Skälet till att denna utbildning har kommit till är att olycksutvecklingen bland nyblivna körkortstagare är så kraftig att samhället måste göra något för att vända olyckssiffrorna rätt igen. I kursplanen för denna riskutbildning A står det:

”Riskutbildning del 1 ska lyfta fram risker som är speciella för motorcyklister och ge kunskap om beteenden som är riskfyllda samt förbättra elevens attityder till dessa.

Utbildningen syftar också till att ge eleven kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning samt andra faktorer som medför ökade risker. Eleven ska även få kunskap och insikt om vilka konsekvenserna kan bli samt vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Eleven ska efter genomgången utbildning inse betydelsen av att ta avstånd från alkohol och andra droger i samband med körning samt vikten av att vara utvilad och koncentrerad som förare.

Utbildningen ska ge stort utrymme för reflektion och diskussion.”

Källa TSFS 2009:26

Vi hoppas och tror därför att denna utbildning ska hjälpa dig att ”tänka efter före” så att du på ett säkert sätt kan njuta av många härliga mil på din motorcykel utan att vare sig du eller någon annan kommer till skada.

Hela kursen tar ungefär tre timmar och vi håller till i vår teorilokal på trafikskolan. Vi kommer att genomföra en mängd olika övningar där du får möjlighet att fundera över din egen inställning till motorcykelkörning och trafiksäkerhet. Det är med andra ord upp till dig själv och ditt egna engagemang, hur mycket du och dina kurskamrater ska få ut av kursen.

Har du frågor?

Linnégatan 31